maandag 2 juni 2014

Een succesvol klantgesprek!

Deze week moesten we informatie opzoeken over een klantgesprek. Wat is een klantgesprek? Welke voorbereiding heb je nodig? Wat moet je doen tijdens een klantgesprek? Wat doe je na een klantgesprek? We mochten aan de slag met een groepje van 3. Als voorbereiding voor de les moesten we een mindmap maken over een klantgesprek en tijdens de les zouden we daar verder mee aan de slag gaan.





Tijdens de les deelden we onze gevonden informatie met de klas. We besproken de do's en de don'ts tijdens een klantgesprek. Een klantgesprek is eigenlijk ook een soort sollicitatiegesprek, omdat je jezelf verkoopt en presenteert aan het bedrijf en op basis daarvan 
beslissen ze of ze je aannemen.

Tips voor tijdens een klantgesprek!
Tip 1. Zorg voor een stevig handdruk, dit maakt indruk bij de gesprekspartner.
Tip 2. Maak oogcontact met de gesprekspartner.
Tip 3. Toon interesse en stel zelf ook vragen.
Tip 4. Als medewerker moet je stapelvragen vermijden. Dit zijn vragen die bestaan uit meerdere vragen, bijvoorbeeld: hoe gaat het? Hoe was je weekend? Wat heb je gedaan? Je krijgt dan alleen antwoord op de laatste vraag.
Tip 5. Stel als medewerker altijd open vragen, zo krijgt de klant ruimte om uitgebreid antwoord te kunnen geven.

Tip 6. Probeer als medewerker gebruik te maken van de LSD-techniek. Probeer tijdens het gesprek altijd goed te Luisteren, tussendoor Samen te vatten en Door te vragen.

De helft van de klas moest ineens uit het lokaal en de andere helft bleef zitten en kreeg de taak om 2 minuten een verhaal te vertellen aan de persoon die voor je komt staan. De andere helft van de klas kreeg de taak om eerst aandachtig te luisteren naar de ander en daarna steeds minder geïnteresseerd te zijn. Ik vond dit geen leuke ervaring. Ik wilde graag mijn verhaal vertellen aan mijn gesprekspartner, maar op een gegeven moment kreeg ik het gevoel dat mijn verhaal saai was. Maar gelukkig was dat de taak van de ander om zo over te komen.

Daarna gingen we klantengesprekken oefenen met verschillende rollen. Er zijn verschillende persoonlijkheden tijdens een klantgesprek. Namelijk Dominant, Afstandelijk en Sociaal. Je kan ook de DAS test doen op het internet. We voerden het gesprek met zijn tweeën en er zat nog iemand bij die het gesprek observeerde en feedback gaf. We kregen drie cases en bij elke case kreeg je een andere rol. Hieronder zie je de drie verschillende cases.
Als allebei de personen dominant waren, duurde het gesprek langer dan normaal, omdat ze moeilijk tot een oplossing kunnen komen. Ze willen allebei niet toegeven, maar ze moeten uiteindelijk wel tot een besluit komen en dat lukt dan ook.
Als allebei de personen afstandelijk zijn, dan komt er geen actie in het gesprek. Niemand neemt het initiatief en beiden blijven op een afstand. Daarom komt er tijdens dit gesprek geen oplossing tot stand.

Als allebei de personen sociaal zijn, dan is het een heel gezellig gesprek. Er wordt meer gekletst over andere zaken dan over de oplossing zelf. De gesprekspartners draaien er een beetje om heen, maar op een gegeven moment komen ze to the point en dan komen ze tot een deal.










Zonder dat je er bij stil stond, heb je elke dag wel te maken met een klantgesprek. Bijvoorbeeld bij je werk of op je school. Als je bijvoorbeeld in de supermarkt je boodschappen staat af te rekenen of als je in een restaurant wordt bediend door een serveerster. Ook ik ben me ervan bewust dat ik dagelijks te maken heb met klanten.

2 opmerkingen:

  1. Ik zie dat je je blog goed hebt bijgehouden, zodat het een echt portfolio wordt. Blijf zo doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Informatief en inspirerend! Goed geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen