Tweede periode is van start gegaan! Nieuwe cursussen,
leraren en opdrachten.. Voor de cursus Conceptontwikkeling hadden we als kick
off een college met alle communicatie studenten bij elkaar. Tijdens dit college waren er
twee gastsprekers aanwezig die ons meer inzicht gingen geven in het
communicatievakgebied. Het was een interessant college en ik heb zeker wat geleerd! Zulke colleges zijn leerzamer dan een gewone les! Dit zouden we vaker moeten doen.
Gastspreker Jaap Toorenaar
De eerste spreker was Jaap Toorenaar. Hij is actief als een creatief
directeur bij het reclamebureau ARA. Daarnaast is hij columnist en schrijver.
Jaap is een ervaren man op het gebied van reclame maken. Hij begon te vertellen
over het bedenken van slagzinnen. Slagzinnen moeten blijven hangen bij de
klant. Bijvoorbeeld de slagzin van Lucky Luke; de man die sneller schiet dan
zijn schaduw. Bij deze slagzin moet je eerst goed nadenken voordat je het
begrijpt. Een slagzin is pas een goede slagzin als je er eerst even moet over
nadenken en dan onthoud je de slagzin beter. Als een slagzin niet meteen wordt
begrepen dan zet ze dat aan het denken. Ook geldt dit bij sinterklaasliedjes.
De kinderen zullen de zinnen onthouden die zij het moeilijkst vinden, omdat ze
het niet begrijpen.
'Bestrijden van clichés!'
Daarna laat Jaap een aantal voorbeelden zien van commercials
en campagnes, zoals de campagne van KLM en de zwanen. Een idee voor een
commercial moet in maximaal 3 tot 4 zinnen kunnen worden geformuleerd. Zo kort
en krachtig mogelijk! Een concept is ook wel een klein idee dat in 10 seconden
verteld kan worden. Het is belangrijk als je een slagzin bedenkt dat heel
Nederland ze zal kennen, zoals retteketet naar Beter Bed of Melk, de witte motor.
Kom met krachtige en gekke woorden en vermijd clichés!
Ook kan een boodschap in beeld worden verteld, bijvoorbeeld op een poster. Op een poster heb je 3 tot 4 seconden spreek- en bedenktijd, omdat de klant de poster heel snel zal scannen.
Ook kan een boodschap in beeld worden verteld, bijvoorbeeld op een poster. Op een poster heb je 3 tot 4 seconden spreek- en bedenktijd, omdat de klant de poster heel snel zal scannen.
'Grote ideeën zijn kleine ideeën'
Jaap vond de slagzin van De Pers een goede slagzin. 'Gratis,
maar niet goedkoop'. Hij vond het een paradox, maar niet te ordinair of
oppervlakkig. Ook sprak de slagzin van de Belasting aan: 'Leuker kunnen we het
niet maken, wel makkelijker'.
Jaap Toorenaar heeft veel ervaring en dat kon je merken aan
zijn verhalen. Hij vertelde met enthousiasme en passie en bleef maar door
praten. Het was een inspirerende presentatie! Ik heb meer inzicht gekregen over
het proces van een concept.
Gastspreker Micheal Kouwenhoven
Micheal Kouwenhoven is een oud student van de opleiding Communicatie en
Multimedia Design. Hij heeft samen met een oud studiegenoot de Pop The Campaign
opgericht. Zij delen campagnes die ze goed vinden. Daarnaast is hij senior art
director bij Eigen Fabrikaat, een reclamebureau. Hij begon ons te vertellen over
het stappenplan van een concept.'
Een briefing is
het startpunt van creatie! De klant heeft wensen, behoeften of problemen en dat
wordt geformuleerd in een briefing. De briefing wordt gestuurd naar het bedrijf
en het bedrijf zorgt voor de oplossing. Klanten weten vaak niet wat ze willen
en daarom moet het bedrijf altijd slimmer zijn dan de klant. De klant moet
worden verrast! Tijdens de briefing moet je rekening houden met twee dingen
namelijk het analyseren van de vraag van de klant en het analyseren van de
klant zelf. Zorg dat je altijd vragen stelt bij een briefing, want een briefing zonder vragen
bestaat niet.
Volgende stap is de debriefing.
Bij een debriefing zet je alle informatie van de klant om in waarde en zorg je
dat er een overzicht is van de belangrijkste wensen en eisen. Bij een debriefing
worden keuzes gemaakt die je toetst aan de klant en aan de hand van de reactie
van de klant verneem je of de keuzes in de smaak gevallen zijn. Zorg dat je
niet de klant herhaalt in de debriefing, maar zorg dat je de juiste keuzes
maakt.
De derde stap is de strategie.
Bij een strategie draait het om goede inzichten. Het kunnen
consumenteninzichten zijn, maar ook digitale of sociale inzichten. Een
strategie is niet iets wat je doet op gevoel, maar het moet gebaseerd zijn op
harde cijfers. Zorg dat je gebruik maakt van rapporten, onderzoeken of
whitepapers.
'Think now, design later'
De vierde stap is het concept.
Hierbij gaat het om brainstormen, divergeren en convergeren! Tijdens een
conceptfase wordt alles geaccepteerd en opgeschreven. Een concept bedenken is
een proces waarbij je veel tijd erin moet steken. Tijdens het proces moet je
alle ideeën opschrijven en soms is het fijner om dieper op ideeën in te gaan
tijdens het brainstormen en ze meer uit te werken. Tijdens deze conceptfase
moet je gefocust zijn tijdens de onbewuste momenten. Denk vooral middelenvrij,
omdat de leukste ideeën pas ontstaan als er niet om wordt gevraagd.
'Boektip: The advertising concept book'
De laatste stap is de review,
ook wel het toetsmoment. Hierbij wordt er gekeken of het idee goed is, hoe je
op het idee bent gekomen en waarom het idee goed is. Tijdens de review
presenteer je drie concepten die je hebt bedacht aan de creatief directeur.
Creëer F.O.M.O. en zorg dat de klant niet zonder dit idee kan.
Micheal Kouwenhoven gaf een interessante presentatie waar
elke communicatie student iets van kan leren. Hij gaf een duidelijk stappenplan
van het bedenken van een concept. Door de voorbeelden die hij gaf door middel
van filmpjes kreeg ik een beter beeld van een concept. Er zit veel tijd in het
bedenken van een concept en het wordt nooit zomaar goedgekeurd, ook al ben jij
er zo enthousiast over. Een leerzame presentatie!
'Blijf jezelf ontwikkelen'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten